srpen
30.8.2016 - Zásah do Hor - myslím letiště Hory. Po návratu z hodinového letu na Chebsko, jsem viděl nad Karlovými Vary tři balony. Jeden svižně stoupal nad obcí Jenišov, až do hladiny 1150 metrů. Tam jsem ho dohnal a udělal několik snímků. Než jsem dotočil kolečko, tak se balón svižně poroučel k našemu letišti. Stahuji plyn, ale byl rychlejší. Udělal jsem pár snímečků z jeho přistání. Už jsme zde měli: Petra Jirmuse, ministra, válečného Pipera, ale balon ještě ne. Uvidíme, kdo přiletí příště. Milan.
Balónová idylka
Takové občerstvení po letu asi taky zavedem.
Osumdesátkou za osmdesátkou.
Teplický bard Vladimír Bärtl slavil požehnanou osmdesátku. Skoro tradiční sestava Karel, Petr a Já, jsme se rozhodli navštívit Teplické letiště. Vladimír zde pořádal klubovou oslavu. Nečekaně s námi letěl také Slávek z letiště Hory. Minulý rok dodělal piloťák a tak se vydal na první delší výlet. Musíme ho pochválit. Podmínky nebyli zrovna akorát. Severní vítr za Krušnými Horami udělal své. Na rozdíl od nás, Slávek pozdravil v Teplicích a sám se vydal zpět do Hor. Gratulujeme. Já s Petrem z Chotěšova přilétáme asi s hodinovým zpožděním. Přikurtujeme stroje a spěcháme k ostatním gratulantům. V hangáru je připraven dortík s osmdesáti svíčkami. Vzhledem k věku oslavence, netrváme na sfouknutí na jeden nádech. Potřebujeme Vladimíra s jeho laskavým humorem ještě spoustu leteckých let. Za nás mu předáváme řád Trubkonauta 1.třídy. Pak se už oslava ubírala k příjemnému posezení a kulinářským zážitkům. Ještě jednou Vladimíre vše nej, nej, nej.
Ráno v sedm máme stroje připravené. Vladimír nám ještě popřál příjemnou cestu. Rozstřelili jsme se každý jiným směrem. Karel do Chvojence na slet, Petr do Chotěšova a já do Hor. Dobalili jsme s Naděnkou zavazadla a hurá na dovolenou. První zastávka je kde jinde, ve Chvojenci. Pozdravíme účastníky sletu, nasajeme trochu té atmosféry a večer odjíždíme na chalupu. Milan.
Vladimír a jeho svíčky.
Vladimír s řádem Trubkonauta 1.třídy.
Na terase.
16.8.2016 - Vážení přátelé,
dovolte mi, abych Vám tímto dopisem co nejsrdečněji poděkoval jménem Modelářského klubu Ostrov i jménem svým za Vaši podporu k uskutečnění naši první soutěže maket na Letišti Hory. Ceníme si pomoci kterou jste nám poskytli.
Věřím, že se naše spolupráce bude rozvíjet i v příštích letech.
S pozdravem a úctou
J.Bělohoubek, MK 02 Ostrov
Video z akce:
https://youtu.be/A4srI0k2IIE
Fotografie:
https://www.zonerama.com/sujiri/Album/1848262
https://get.google.com/albumarchive/117949570218792194487/album/AF1QipMZt0XP3LyJNVRfU0PEdUqdhRkcxRr558ZBzSMd?source=pwa
https://get.google.com/albumarchive/117949570218792194487/album/AF1QipMR83ZoFwMEXHi-IRuaR9jjMGliUn0IfI5FZR1M?source=pwa
Jak jsem ladil JINDŘICHA
----------------------------------
Určitě všichni znate moment těsně před tím než vám u auta upadne výfuk. Auto jakoby ožije. Jezdí jako za mlada a nechlastá. Bohužel to vydrží jen krátce. Výfuk upadne a auto o co větší dělá kravál o to má menší výkon a taky se výrazně zvýší spotřeba. To vše dokáže výfuk. Hodně dlouhou dobu jsem laboroval zpočátku u aut později u leteckých motorů ale ten vysněný model mi stále unikal. Každý motor, každé otáčky a každé zatíženi vždy to chtělo něco jiného a pořád to bylo laborování dá se říct bez výrazných výsledků. Abych zezapomněl tak mluvím o čtyřtaktních motorech. Do ladění dvoutaktů se nehrnu. Na to tady máme jiné fíky. Olda Smola s Pepou Mevaldem to jsou na dvoutakty odborníci té nejvyšší kategorie a z dvoutaktu dokáží vyloudit i výkon který by tam vlastně ani neměl být. Já si hraji se čtyřtakty. Není tam sice takové výkonové rozpětí, ale je to taky dost zajímavé..
Tvarování různých přepážek ve vlastním tlumiči, změny délek potrubí a změny průměrů otvorů v přepážkách to vše jsem vyzkoušel a pořád to nebylo ono. U auta je to o to těžší, že se mění zatížení. U letadla je zatížení motoru dáno vrtulí a více méně se nemění, ale k tomu se dostanu později. Při výrobě výfuku pro Fiat 600 (řadový čtyřválec) mi to jednou nějak nevycházelo a z nouze vznikla nová koncepce. Spaliny do tlumiče přivádět ne axiálně jak je obvyklé přičemž se tlakové rázy rozbijejí růzmými přepážkami, ale radiálně . Když je tlumič válcový, tak to funguje. Spaliny běží po plášťi značnou rychlostí a odstředivá síla je nepustí dřív než zpomalí samy od sebe a be přepážek. V první verzi byl do pláště přiveden každý válec samostatnou trubkou, ve druhé verzi svody ůstily do jedné trubky, která pak vstupovala do tlumiče. Druhá verze byla jednodušší a méně pracná. K tomu ještě dochází vlivem setrvačnosti k sání ve výfukovém potrubí před tlumičem je podtlak. Nejsou zapotřebí žádné přepážky a doopravdy to funguje. Když jsem byl dostatečně napumpován těmito poznatky, tak to přišlo.
Kamarád z Rokycan Jindra Fajmon si pořídil nové létadlo. Tříkolku Tanarg, Křídlo Bionix a motor BMW 1200 (dvouválcový boxer). Je to strojovna všech snů. Nic lepšího snad ani nelze chtít. Jenom ten zvuk motoru mi připomínal upadlý výfuk. Dělalo to hodně kraválu, spotřeba byla taky poměrně vysoko, ale výkon nebyl nikterak oslnivý a k tomu všemu motor nedržel nastavené otáčky.Kolísání bylo až o 1500 ot a nakonec ještě v tlumiči výfuku uvolněné přepážky začaly zvonit jako zvonečky. Takže jsme to vzali pěkně popořádku. Na kolísající otáčky stačilo ušít teplý kabátek pro lambda sondu, byla jí zima .Hned byl od kolísání pokoj.Koncem léta Jindra odlétal na dovolenou do teplých krajin a já s jeho tlumiči (jeden pro každý válec) zalezl do dílny. Některé přepážky z tlumičů vypadly samy,ty ostatní jsem vyšťoural a pole působnosti bylo volné. Veškeré úpravy už byly hotové a Jindra tu ještě nebyl. Netrpělivě jsem čekal na jeho návrat \ hlavně jsem byl zvědavej jak to bude vrčet. Tlumiče jsem totiž doplnil o další vylepšení. Regulační zátku. Výstup z tlumiče jsem nechal úmyslně otevřený víc s tím, že vlastní doladění provedeme přímo na motoru.Jindrovo první cesta po návratu byla na letiště a jdeme ladit. Jindra sice nedůvěřivě pokukuje po závitových tyčích které čouhají z tlumičů, ale během montáže vypráví zážitky z teplých krajin. Je namontováno a jdeme na to. Po natočení je motor poněkut tišší, ale rozdíl ještě není markantní. Pomalu po centimetrech zasouváme závitové tyče a s každým centimetrem je to lepší a lepší. Předpokládal jsem, že až překročíme optimum maximální otáčky začnou klesat o jeden krok se vrátíme že bude hotovo. Jako bonus nebo třešnička ka dortu přišlo překvapení. Těsně před dosažením optima se začaly maximální otáčky zvedat. Teprve po zvýšení skoro o dvě stovky přišel pokles. Následoval plánovaný krok zpět a po zavaření a uříznutí závitových tyčí bylo hotovo Při letových zkouškách Jindra konstatoval ne jenom výrazně nižší hlučnost, ale i výrazné zkrácení startu .
Vyhodnocení spotřeby zatím musíme odložit až na sezonu jako takovou. Už dnes jsem spokojen. Tentokrát se doopravdy zadařilo.
Ahojky Karel
Náčrtek výfuku.
10.8.2016 -
Po dva víkendy obsadili naše letiště modeláři se svými stroji. První akcí byl Krušnohorský pohár v kategorii F4H (RC makety a polomakety). Pořadatelem byl modelářský klub MK 02 Ostrov. Soutěž byla opravdu dobře načasovaná. Jen se dolétalo a začalo hustě pršet. Sedíce u hangárů a srkajíce kávu jsme tipovali, kdo vyhraje. Neztratili bychom se. Uhádli jsme první tři. Jasně zvítězila Lavočka La-7. Nejenom pro vzhled, ale i pro excelentní pilotáž. Souběžná akce o deset kilometrů dál, v Lomnici, měla smůlu, tam pršelo už od začátku.
Druhou akci pořádal místní modelářský klub Hory. Byla to otevřená akce pro všechny, kdo si chtěl zalétat a posedět s kamarády. V sobotu se prolétal skoro celý den. Napřed větší akrobaté a s přibývajícím večerem všechno, s čím se dalo létat. Opravdu, noční lítání osvětlených modelů má něco do sebe. Večer skončil v klubovně u dobrého moku a nálady. V neděli ráno, jak je to už skoro pravidlem, začalo bouřkou s vydatným deštěm. Někteří vytrvalci zůstali až do odpoledne, doufaje, že uschnou stany.
Obě akce se zdařili ke spokojenosti všech zúčastněných. V neposlední řadě musíme poděkovat Jarušce za potravinový a picí servis. Milan.
Fotogalerie ZDE
Před zahájením soutěže.
Krásná a vítězná Lavočka La - 7.
Sůčko.
P
4.8.2016 - Dnes nás navštívil 78000 originální návštěvník. Děkujeme.